Rendez-vous pe Lună sau despre visuri neîmplinite

”Rendez-vous pe Lună”, de Alexandr Galin, în regia lui Gelu Colceag, a avut premiera pe 9 aprilie 2017 la Teatrul Mic din București. Din distribuție fac parte actorii Dan Condurache, Ruxandra Enescu, Claudiu Istodor alături de Valentina Popa, Ana Bianca Popescu, Beatrice Peter și Raphaela Lei.
Dramaturgul contemporan rus Alexandr Galin este deseori comparat cu A. P. Cehov, prin felul în care textele sale combină realismul cu lumea metaforelor (cele mai cunoscute piese jucate în România sunt ”Stele în lumina dimineţii” şi ”Audiţia”). ”Rendez-vous pe Lună” (titlul originar este de fapt ”Rendez-vous în Marea ploilor”, text care a suferit numeroase transformări, autorul semnând până acum trei versiuni) aduce în fața spectatorilor povestea tristă, grea, a ratării viitorului și totodată a viselor neîmplinite.
Întreaga acțiune se petrece pe un poligon de antrenamente pentru astronauţi, în Moscova – unde cu treizeci de ani în urmă, doi astronauți, Vasili Bogdanov (Dan Condurache) și Alexandr Trauguberg (Claudiu Istodor) făceau pregătiri pentru un zbor pe Lună (trebuiau să fie primii astronauţi care pășesc pe Lună, lucru care nu s-a mai întâmplat, misiunea fiind anulată). Ambii trăiesc cu amar eşecul misiunii selenare anulate – Bogdanov înecându-şi amarul în băutură și petreceri (aflăm ulterior că tragedia este mai adâncă, fiul nu vrea să mai vorbească cu el iar soția l-a părăsit de multă vreme) iar Trauguberg duce o viaţă monotonă, fără să aibă prea mult contact cu realitatea, este profesor (le vorbește studenţilor despre Univers, Cosmos şi Lună) și are o soție autoritară (care îl sună aproape din cinci în cinci minute).
Bogdanov vrea să îi facă o surpriză prietenului său, chemând un serviciu de escorte (Preotesele Moscovei) care încearcă să înveselească astmosfera prin dansuri deocheate, cântece şi povești (în ‘’meniu’’ au numere hilare precum ‘’can-can burlesca a la turca’’). Trauguberg (Claudiu Istodor), academicianul taciturn, nu este sensibilizat de dansurile şi cântecele fetelor, dar îl ating poveștile lor de viaţă. Fiecare dintre cele patru fete este nevoită să îşi ducă existenţa din banii câștigați la bordel, din motive variate – copii de crescut, datoriile unui tată către mafie etc. Academicianul află cu stupoare că una dintre fostele lui studente (îndrăgostită de el cu șapte ani în urmă, pe vremea când preda un curs în Novosibirsk) este în rolul de damă de companie. Aflat în lumea lui, profesorul nu își aduce aminte nicio întâmplare petrecută între cei doi și niciun detaliu în legătură cu admiratoarea lui secretă.
Fiecare personaj de pe scenă duce cu el un vis neîmplinit, o poveste spulberată. Cei doi astronauți ratați care ar fi putut să fie primii oameni care pășeau pe Lună, matroana carismatică Rimma care pe vremuri a fost cântăreață de operă (a jucat în Carmen de Bizet și se viseză pe scenă în fiecare seară), Inna care a renunțat la studenție etc.
Poveștile acestora se construiesc cu greu, fragmentat. Textul lapidar (adus în zona vorbirii de zi cu zi), nu reușește să sprijine drama, nu reușește să extragă esența și energia poveştilor. Replicile se consumă în conversații banale iar energia textului se pierde pe drum, nu are puterea să meargă mai departe, să construiască poveste, stare și emoţie. Singura scenă care se conturează mai pregnant este cea în care fetele stau de vorbă și deapănă întâmplări din propriile vieți (textul capătă contur și forță prin poveste; apoi transmite şi cere empatie prin glasul actorilor).
Energia întregii piese este oglindită parcă de comportamentul lui Bogdanov (Dan Condurache) care este tot timpul cu capul plin de băutură, agitat (nu stă o clipă locului) și își alimentează în permanență viciul (cară în buzunar o sticlă de plastic din care bea obsesiv, la câteva minute), face semne obscene, vorbește zgomotos, glumește grosier, înjură ca un birjar şi e pus pe distracție cu fetele. O energie care își caută echilibrul, e plină de asperități, fragmentată, posibil din cauza unui text alungit pe două ore, care pierde concentrarea mesajului.
Actorii din prima linie (Dan Condurache, Ruxandra Enescu și Claudiu Istodor) surprind detaliile personajelor cu trecut zbuciumat şi prezent greu de învins.
În nebunia lui, Bogdanov face însă un gest frumos: plătește datoria Innei și o eliberează pe acesta din bordel (‘’Am sponsorizat studiul Cosmosului în Rusia’’).
Scenografia semnată de Ioana Pashca creează dinamism într-un cadru selenar static, împietrit parcă în timp, cu personaje blocate iremediabil în trecut sau în prezent, care nu mai întrezăresc perspective optimiste. Proiecţiile video dinamice apar în planuri diferite, creând spaţialitate şi volume pe parcursul întregii piese. Acestea culminează cu scena de final unde stelele, aidoma visurilor noastre, se aștern peste tot, acoperind Luna, Galaxia, întreg Universul.
—————————–
Materialul a apărut inițial aici:
https://www.ziarulmetropolis.ro/rendez-vous-pe-luna-la-teatrul-mic-sau-despre-visuri-neimplinite/
Foto: web-site Teatrul Mic
Rendez-vous pe Lună, Teatrul Mic
Regia Artistică: Gelu Colceag
Scenografia: Ioana Pashca
Muzica Originală: Jean-Victor Piloiu
Coregrafia: Furnica
Light Design: Daniel Klinger
Asistent Regie şi Montaj Video: Vlad Corbeanu
Pregatirea Muzicală: Nadia Trohin
Distribuţia:
Dan Condurache
Claudiu Istodor
Ruxandra Enescu
Ana Bianca Popescu
Doina Teodoru/ Raphaela Lei
Beatrice Peter
Valentina Popa
Din motive tehnice piesa se joacă într-o sală mică, tip atelier. Durata spectacol: 2 ore