Cum funcționează algoritmul Facebook, pe înțelesul tuturor. De ce să dai Like.

De câteva luni am dat startul blogului cu știri culturalo-culinare și m-am tot jucat și cu uneltele Facebook. La această parte s-a adăugat și cursul de social media de la DallesGo unde merg de 3 luni și am înțeles mai bine mecanicile care stau în spatele comunicării pe rețelele de socializare (by the way, foarte bun cursul, mulțumesc, Monica Jitariuc, pentru deschidere și atenție la informații și nuanțe prețioase!).

Și, pentru că am observat performanța slabă din ultima vreme din rețeaua Facebook, am zis să pun pe hârtie câteva idei, poate ajută. Pagina de FB blog beneficiază de o unealtă cantitativă, mai exact pot vedea în timp real câte persoane au văzut materialul pe care l-am urcat on-line (acesta le-a apărut prietenilor în Feed).

Practic, FB ar trebui să funcționeze ca un canal de comunicare, în sensul de a te ajuta ca informațiile pe care le pui acolo să ajungă mai rapid la prietenii pe care îi ai în listă (adică oamenii care sunt interesați de ceea ce scrii și și-au manifestat dorința să fie la curent cu ceea ce faci).
Și nu este așa din păcate, informația ajunge la foarte puține persoane.

O scurtă poveste, despre începuturile Facebook
Facebook a început ca o poveste frumoasă, a oferit un loc unde oamenii să împărtășească idei, poze, evenimente etc.
Să zicem că FB este ca o doamnă antreprenor, să îi zicem Doamna F., care și-a deschis o curte spațioasă, unde fiecare poate să își ia o tarabă și să stea (taraba este contul pe care îl are fiecare), fie că este persoană fizică, antreprenor, ONG, om de bine or companie mare. Apoi fiecare își expune pe tarabă, după bunul plac, ce are el de acasă. Eu îmi aduc de pe blog (de acasă) și expun evenimente culturale, știri despre restaurante deschise de curând etc. astfel încât potențialii cumpărători să ajungă mai repede la ‘’marfa mea’’ culturalo-culinară.

Iar doamna F., foarte drăguță (atunci când era dânsa tânără), construia poteci și ulițe între cei din bresle asemănătoare, punea lumini și ajuta cu tot felul de rafturi simpatice, ca să fie puse mărfurile mai bine în valoare. Și, cel mai important, se întâlnea toată lumea, fără discriminare. La început Doamna F. și curtea domniei sale, părea un start-up simpatic care încuraja socializarea, joaca și creativitatea. Toată lumea era fericită, totul era gratis, se întrețineau cu bucurie legăturile de prietenie. Și Doamna eficientiza comunicarea și făcea ca totul să pară ușooor, distractiv și de bine, ce mai, fericire!

de corina social media

Între timp, după ani și ani, Doamna F. …
După ce ne-a lăsat să zburdăm veseli prin curtea ei, să schimbăm informații pe gratis, să râdem și să bem cocktailuri cu umbreluță, să ne trimitem filmulețe și poze, să ne punem rame colorate și urechiușe de pisici, Doamna F. a conștientizat influența și puterea pe care a căpătat-o curtea dumneaei. Unde mai pui că nu mai erau alte curți atât de mari și încăpătoare. Și a început să gândească altfel, stimabila Doamnă a schimbat foaia (sau poate ăsta a fost planul de la început? First, free fun then, fun with money?)

Și uite-așa s-a transformat mititelul start-up într-o companie puternică care deține monopolul (pe tărâmul rețelele de socializare) și a început să se comportă ca atare: impune reguli drastice, schimbă legi după bunul plac, din ce în ce mai des. Nu mai vorbim despre bazele de date care stau în spatele Doamnei F. Între timp a achiziționat și Instagram și WhatsApp, adică compania mare e de fapt acum un imperiu.

Algoritmii și regulile imperiului sunt într-o transformare permanentă iar anul 2018 a adus cele mai drastice schimbări, începând chiar din ianuarie. Asta ce înseamnă? Înseamnă că, ceea ce vezi în Feed-ul personal (Inbox), este analizat și periat întâi de Doamna F și ajunge la tine ce dorește dânsa (conform regulilor sale): spre exemplu, nu vei vedea ce postează toți prietenii tăi iar 4% din Feed personal înseamnă știri de pe pagini de business. Pe vremuri, vedeai cronologic tot ce făceau prietenii tăi (este adevărat acum s-au și înmulțit prietenii din listă).

Adică chiar dacă tu ai dat Like unor pagini ale unor prieteni, bloguri sau afaceri, e posibil să nu îi vezi deloc în Feed. Ca să înțeleagă Doamna F. că încă ești interesat de ei, trebuie să mai intri pe la acei prieteni din când în când, să mai dai câte un Like/ Share/ Comment pe acolo, ca dânsa să înțeleagă că e de interes pentru tine. Printr-o reacție pe o pagină înseamnă că o tragi pe Doamnă de mânecă, că o atenționezi că încă îți place taraba aceea (chiar dacă tu i-ai dat un Like paginii respective mai demult, trebuie să faci un fel de reînnoire a jurământului iubirii, că încă îți mai place de omul acela). Moșia Facebook este într-o dinamică permanentă și trebuie să îi re-confirmi ce îți place, ca să îți arate informații de acolo (Doamna consideră că îți personalizează conținutul pe care îl vezi, în funcție de interesul tău).

 

Cum a transformat Doamna F. paginile de bloguri, business-uri și ONG-uri
Și acum vine frumusețea: Doamna F. a decretat în ianuarie 2018 că paginile personale trebuie să fie mai vizibile decât cele ne-personale (bloguri, business-uri și ONG-uri). Personalul iese în evidență, în detrimentul celorlalți. Adică tarabele personale o să le vezi în Feed iar celelalte nu prea o să le mai vezi sau le vezi foarte rar (s-au șters cărările, nu mai e lumină deci nu mai ajungi la ele din feed în mod natural atât de repede).
Ca să înțelegeți, cu exemple, un blog care postează un anunț (în grădina Doamnei F.) în zilele noastre – are șansa să fie văzut de aproximativ 6% dintre prietenii săi. Adică Doamna F., cea care altă dată făcea punți de comunicare între tarabe, acum a acoperit aceste poteci.

Pe înțelesul tuturor: dacă blogul are 100 de prieteni, doar 6 dintre aceștia vor vedea știrea aceea la ei în Feed, în mod natural, conform decretului. Aici mai intervin anumite informații, dar nu mai intru în detalii (în sensul în care știrea este o poză simplă, o poză cu filtru, un text, un video, un link de pe alt blog etc. toate își aduc contribuția, sunt importante în a face vizibilă știrea, primesc un fel de punctaj în mecanica secretă a Doamnei).

În cazul în care știrea primește Comentarii, Share-uri și Like-uri, atunci aceasta o să fie văzută de mai mulți oameni (o să crească în reach, este considerată cu o relevanță mai mare pentru oameni). Deci, atunci când dai Like unei postări, de fapt îi crești vizibilitatea, îi ajuți și pe alții să o vadă. Like-ul tău (sau orice altă reacție; Share-ul și Comment-ul sunt considerate mai puternice în indexare) contribuie direct la popularizarea acelei informații.

Ce face de fapt Doamna F., neajutând blogul să fie văzut de cei din curte, de chiar prietenii blogului? Doamna F. (acum corporație) îl forțează pe micul blog să plătească ca să ajungă la oamenii din curte (publicitate = o sumă de bani pe o perioadă anumită și cu o estimare numerică de potențiali clienți, așa cum îți dorești). Și cât timp plătește publicitate, blogului îi merge bine, are vizibilitate, cât nu plătește, nu mai e bine. Și, ce e și mai frumos, Doamna F. are un fel de trepăduși securiști: dacă ai făcut publicitate o perioadă (adică te-a ‘’citit’’ că ai ceva bani de investit), și apoi vine o vreme când nu mai mai plătești … stimabila îți dă în jos toate cifrele, de nu te mai vede nimeni, nici vecinu de tarabă, d’apăi cei din cartier, pauză.

Bineînțeles, sunt multe de spus… că, dacă e un conținut bun acesta se promovează de la sine în toată curtea, că oamenii îl vor da mai departe etc. Așa e, conținutul bun se promovează singur dar, dacă respectivul blog sau mică afacere nu are o bază mare de prieteni iar prietenii existenți nu îl susțin cu un Like, un Comentariu, un Share, un ceva, toată comunicarea se va face într-un ritm mult mai lent. Și respectivul, în loc să se concentreze pe ce are el de făcut acasă (pe flori, pe mâncare, pe spectacole, sau ce are) se dă de ceasul morții, cum să își scoată la lumină marfa în fața lumii; și nu înțelege de ce, dacă a pus marfă pe taraba Doamnei, în curtea în care e toată floarea cea vestită, pe el nu îl vede lumea.

Și, ca o concluzie…
Dacă apreciezi conținutul cuiva, fie că este un antreprenor, un mic magazin, un ONG, un blog etc. dă-i ACUM like paginii sale. Stați liniștiți, nu o să vă asalteze nimeni cu știrile de acolo (mecanismele Doamnei F. nu încurajează comportamentul acesta).

Și ori de câte ori aveți ocazia, intrați pe la ei și dați acelor oameni un Like, Share sau Comment, nu vă costă nimic. Astfel, faceți o faptă bună, ajutați informațiile de calitate pe care voi le apreciați, să iasă la lumină, să fie văzute și de alții. Și totodată încurajați și susțineți persoana respectivă să meargă mai departe cu ceea ce face.

În ultima vreme, de la prea multă bombardare cu informații din toate părțile s-a instalat un fel de non-acțiune pe rețeaua de socializare; oamenii au devenit mai leneși în reacții, pur și simplu nu reacționează sau o fac mai greu, mulți nu știu despre aceste mecanisme sau se tem de datele care se strâng în spate, despre ei, de la un click.

Trăim într-o lume mercantilă. Ca să merg mai departe, trebuie să țin cont și de regulile acestui joc, ca să rămân în joc. Sau să caut canale alternative de distribuire a informației, ca să ajung la cei care sunt interesați de ceea ce scriu. De scris, o să tot scriu!

Mulțumesc pentru răbdare că ai citit, mulțumesc pentru Like De Corina Blog! 🙂

Diverse People Using Computers Social Network Concept