Spectacole de DANS contemporan din 2018
În anul 2018 m-am bucurat să văd aproape 20 spectacole de dans contemporan în România (ale unor trupe străine și românești). Cu siguranță că am ratat și multe spectacole, o să fac o trecere în revistă a acelora care mi-au plăcut (pentru inspirație, adaug și video trailers pentru fiecare).
Referitor la 2018, am scris AICI un material despre spectacolele de teatru ale unor trupe străine care au fost prezente în România și care mi-au plăcut în mod deosebit, plus premierele de teatru din București pe care le recomand.
DANS CONTEMPORAN, TRUPE STRĂINE
Majoritatea spectacolelor de dans contemporan susținute de trupe străine le-am vizionat în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, FITS (unde blogul a avut onoarea să primească acreditare) dar și la Festivalul Național de Teatru (FNT, București). Fac o listă scurtă a unor spectacole din Israel, Olanda, Belgia, Marea Britanie și Canada.
Dacă sunteți amatori de dans contemporan, la FITS puteți să vedeți cele mai multe spectacole de acest gen din România, recomand din toată inima (eu ajung de vreo 10 ani la FITS și stau cel puțin pentru un week-end prelungit, și niciodată nu am regretat)! În 2019 Festivalul se desfășoară între 17-22 iunie la Sibiu.
1. Kibbutz Contemporary Dance Company (KCDC) Istrael, Laptele mamei
Producție 2017 a companiei Kibbutz (cu o istorie de peste 45 ani!) – un spectacol impecabil din punct de vedere vizual și al prestației tehnice, la milimetru, în coregrafia lui Rami Be’er. Spectacolul a avut două reprezentații în România, le-am văzut pe ambele, am absorbit fiecare centimetru de frumusețe, de două ori.
Cronică dedicată pentru spectacol aici: ‘’Laptele mamei’’ sau geometrie în spațiu. Kibbutz Dance #FITS 2018
2. Protein Marea Britanie, Border Tales
Compania independentă Protein condusă de Luca Silvestrini de peste 20 ani, a venit cu un spectacol teatru-dans cu subiecte sociale precum emigrația, Brexit, globalizare, emigrație, multiculturalism, într-o notă de sarcasm, umor negru și ironii.
O viziune personală de mare forță susținută de dansatori și actori foarte buni (mi-ar fi plăcut să fie integrată mai multă coregrafie).
Cronică dedicată aici: Protein Dance, Border Tales: Umanism? #FITS 2018
3. Les Ballets Jazz de Montréal (BJM), Canada, Kosmos
Un spectacol cu o coregrafie care mi-a plăcut în mod deosebit (Andonis Foniadakis), foarte grea din punct de vedere tehnic, cu susținere într-un ritm alert, pe muzica lui Julien Tarride (nu a fost însă cea mai rafinată interpretare din punct de vedere tehnic). Un spectacol frumos, viu, alert, cu un puternic vibe urban.
4. Nederlands Dans Theater (NDT), Olanda – VLADIMIR
Nederlands Dans Theater este o companie de dans din Olanda, Haga, cu o tradiție de 60 ani și peste 600 spectacole în repertoriu, cu aproximativ 50 dansatori profesioniști din toată lumea.
Vladimir, spectacol cu premieră internațională în România, în FNT 2018, o mare onoare pentru noi (premiera spectacolului a fost în Haga, în septembrie)!
Coregrafia lui Hofesh Shechter descrie lumea sălbatică a bandelor de cartier, cu băieții agresivi și bătăuși. Dansatori impecabili, light design rafinat.
Mai menționez încă un spectacol (din cele 4 pe care NDT le-a susțiut în București), care a avut un efect puternic asupra audienței: ‘’The Statement’’. Acesta sugerează, prin mișcare, urmând îndeaproape ritmul și intonația din vorbire, o ceartă dintr-o ședință, într-o companie, într-un mediu formal. Spectacolul durează 21 minute, coregrafia Crystal Pite, mai jos un fragment.
5. Peeping Tom, Moeder
Renumita trupă de dans-teatru Peeping Tom din Belgia, fondată în 2000 a adus la București, în cadrul FNT 2018, spectacolul ”Moeder”/ ”Mama” parte a tripticului (”Vader”/”Tatăl” și ”Kind”/ ”Child”, care se va dezvolta pentru anul 2019), coregrafia Gabriela Carrizo (și fondatoare a companiei). O lirică care pornește de la un spațiu real și care te poartă apoi în planuri deformate (într-un fel de voyeurism) de spațiu și timp, cu mișcări și stări ireale. În coregrafia spectacolului ritmul este întrerupt uneori brusc de câte un element-surpiză care te lasă cu gura căscată, la propriu (un salt înapoi, de pe loc, din picioare, precum salturile gimnastelor de la sol… momente care rămân cumva impregnate în memorie și nu le mai poți lua de acolo!).
Dacă vreți să știți care au fost cele mai importante trupe și spectacole de la Festivalul Internațional de Teatru Sibiu, puteți citi aici (sunt incluse și trailers): Despre 9 spectacole de dans la #FITS 2018
3 premiere românești în 2018, cu dans contemporan
Menționez mai jos câteva dintre premierele de dans contemporan care mi-au atras atenția în 2018, din București (aflate la un alt nivel – având o altă tradiție și dezvoltare la noi în țară – față de spectacolele trupelor străine amintite). Spectacolele sunt centrate în jurul unor povești (nu sunt în zona de experiment, conceptuale).
Stabat Mater
Cu premiera la sfârșitul lunii august 2018 (deschizător de stagiune la LINOTIP Centru Independent Coregrafic), un spectacol unic prin structura sa: dans contemporan și muzică clasică interpretată live (un cvintet și 2 voci feminine soliste), Stabat Mater de Giovanni Battista Pergolesi. Un spectacol puternic, în primul rând prin partitura muzicală care are o forță aparte (în plus, interpretată live), la care se adaugă spectacolul coregrafic (construit pe înlănțuirea de elemente vizuale diverse, foarte lirice și ideea de show). Coregrafie, Ioana Marchidan.
Cronică dedicată aici: Stabat Mater de la Linotip, teluric și plutire.
Basma curată
Tot la LINOTIP Centru Independent Coregrafic, un spectacol de dans contemporan foarte amuzant, construit pe baza unor elemente folclorice, basme, povești sau obiceiuri tradiționale românești, care sunt luate peste picior.
Un spectacol unde am râs cu gura până la urechi, Basma Curată este de fapt un dans-comedie (fără dans sofisticat, ci dans cu bucurie și foarte mult zâmbet) în regia și coregrafia lui Arcadie Rusu (coregraf secund, Ioana Marchidan), pus în scenă de 9 dansatori (puteți lua și copiii la acest spectacol).
Aglaja
Un spectacol de teatru și dans care a intrat în repertoriul Teatrului Mic odata cu inaugurarea noii săli de spectacole din Centrul Vechi de pe Gabroveni (din octombrie 2018). Vreau să atrag atenția asupra conceptului și coregrafiei semnate de Ștefan Lupu, care creează un limbaj original (momentele de coregrafie respiră o creativitate ascuțită, cu un simț al ansamblului, totodată al detaliului și surprizei cu care nu mulți coregrafi se pot lăuda). Același limbaj folosit și în Apa Vie de la Teatrul Mic (cu o componentă dramaturgică pregnantă, mult mai bine reliefată însă, față de Aglaja), unul dintre spectacolele preferate din topul meu personal.
Pentru cei interesați de subiect, mai puteți urmări spectacole de dans contemporan în diverse locații din capitală (pe lângă spectacolele prinse în repertoriile teatrelor de stat):
– Centrul Național al Dansului București care organizează diverse manifestări în jurul fenomenului coregrafic.
Dacă nu ați prins știrea, vă zic eu: Centrul Național al Dansului, singura instituție publică de dans contemporan din Europa centrală și de est, va avea o casă nouă. Inaugurarea va fi în 2021, în spațiul Sala OMNIA, str. Cristian Popișteanu nr. 3 (pe lângă Centrul Național al Cinematografiei). Mai exact, un spațiu cultural modern care utilizează energie regenerabilă, cu 2 săli de spectacole, laboratoare de cercetare&producție, mediatecă și cafenea. Revin cu detalii, atunci când mai aud vești.
– LINOTIP Centru Independent Coregrafic care vine cu niște spectacole foarte bune, cu abordări și subiecte diferite (să luați din timp bilete, sala are aproximativ 60 locuri). În plus, centrul organizează și evenimente educative de genul LinoFilm cu proiecții de film care au ca subiect dansul cotemporan.
– Urmăriți și teatrele independente Apollo111 și POINT.
Atenție, s-a reluat la POINT spectacolul Zic Zac, este un must-see pentru iubitorii de dans contemporan, regie & coregrafie Andrea Gavriliu, citiți aici despre: Zic Zac. Dragoste în paşi de dans şi teatru în replici spumoase (este spectacolul pe care l-am văzut de cele mai multe ori).
– O descoperire din București de anul trecut, Happy Cinema în cadrul mall-ului Liberty Center (șoseaua Progresului nr. 151-170) care este înscris într-o rețea privilegiată de cinematografe și transmite înregistrări ale unor celebre teatre, concerte, spectacole de dans, documentare etc. la nivel internațional.
Am văzut în 2018 un superb Giselle – English National Ballet, coregrafie Akram Khan, citiți AICI.
A fost cu diversitate 2018, aștept cu mare nerăbdare dansul din 2019!
Credit photo: Les Ballets Jazz de Montréal (BJM), Canada, Kosmos