Avishai Cohen trio. Sau jazz cu 3 istraelieni: Cohen, Dor şi Mor

Jazz de calitate, curat, interpretat fără emfază sau artificii.
Pe 10 şi pe 11 octombrie 2015, Avishai Cohen a susţinut la Sala Radio din Bucureşti două concerte de promovare a noului său album ’’From Darkness’’, o formulă de trio – contrabas, pian şi percuţie.
Concertele se înscriu în seria ’’Jazz Night Out’’ promovate de Twin Arts. Avishai Cohen (45 ani) a cântat alături de Omri Mor şi Daniel Dor, 2 tineri istraelieni bursieri ai fundaţiei culturale israeliano-americane (timp de 5, respectiv 3 ani).

Concertul a stat sub semnul comunicării şi a muzicii de calitate. Mai exact, am putut să vedem şi să ascultăm un adevărat trio – unde fiecare muzician comunică permanent, prin fiecare por cu ceilalţi membri ai ansamblului, iar improvizaţia se naşte natural, firesc cu multă coerenţă şi rafinament. Cohen a susţinut permanent acest filon al comunicării între părţile echipei. Nu a vrut parcă să fie el solistul, să iasă în evidenţă el, a vrut să fie toţi solişti, să fie împreună.

Concertul s-a construit uşor, gradual, în jurul pieselor din noul album. Întâi cu piese mai lirice, apoi treptat cu piese din ce în ce mai ritmate. Dinamismul pieselor a fost susţinut permanent de ruperi or schimbări bruşte de ritm (binar, ternar şi combinaţii dintre acestea), în cadrul aceleiaşi piese. Iar momentele de improvizaţie au făcut ca Sala Radio să tresalte de bucurie. Jazz de calitate, curat, interpretat fără emfază ori artificii. Muzicieni în adevăratul sens al cuvântului. Un filon al jazz-ului scandinav a răzbătut în tot albumul – probabil producătorul Lars Nilsson (care a făcut şi mastering, mixing) şi-a adus o contribuţie relevantă la acest album.
Cohen a cântat la contrabas mai tot timpul fără arcuş, era contopit parcă cu instrumentul său şi s-a lăsat în voia volutelelor armonice, surprinzându-ne permanent cu bucuria pe care o emana cântând. Deseori cotrabasul s-a transformat şi în instrument de percuţie, Avishai a folosit cutia de rezonanţă a contrabasului ca să sublinieze diverse ritmuri şi cadenţe în improvizaţii. Proaspăt, dinamic, prezent.

Avishai Cohen comunică, empatizează atât de firesc, atât cu publicul, cât şi cu ceilalţi muzicieni de pe scenă. A prezentat concertul, piesele, a fost lider, conducător, dar şi liant şi element care se contopeşte în întreg; a lăudat, a glumit cu publicul (îşi va căuta în arborele genealogic strămoşii români), dar a şi atenţionat momente mai puţin politicoase (cineva din primul rând care trimitea mesaje în timpul concertului). După care s-a împăcat la scenă deschisă cu nepoliticoşii.

La final, ropotului de aplauze care nu mai contenea, trio-ul i-a răspuns cu trei bis-uri: o piesă mai veche, o piesă interpretată vocal de Avishai şi o piesă cu roluri schimbate între instrumentişti. Cohen ne-a oferit şi un moment surpriză – a interpretat la un instrument de percuţie improvizat din pupitrul de partituri aflat pe scenă.
Jos pălăria Avishai Cohen trio!

Articolul a apărut iniţial în Ziarul Metropolis AICI.