Concert în haine noi, EUYO la Timișoara Capitală Europeană a Culturii
2023 este un an special pentru Timișoara: poartă titlul de Capitală Europeană a Culturii, alături de încă două orașe de pe continent, Elefsina (Grecia) și Veszprém (Ungaria). Bucurie, bugete și proiecte! Cu toate că artele vizuale au o pondere mai mare printre evenimentele care se desfășoară în acest an, și artele performative se bucură de vizibilitate în Orașul Rozelor.
La mijlocul lunii mai, timp de aproximativ o săptămână, ,,am respirat’’ atmosfera doldora de evenimente culturale în orașul de pe Bega. Am povestit aici despre +10 atracții culturale, Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023. Și ce să vezi, cum este vorba ,,s-au aliniat niște astre’’ și chiar în acele zile Orchestra de Tineret a Uniunii Europene (EUYO) a avut un concert la Filarmonica Banatul din Timișoara.
Un fel de intro și temă principală a concertului. Pentru un ,,spectator obișnuit’’ al stagiunilor și evenimentelor locale de muzică clasică, concertul Orchestrei Europene de Tineret care a avut loc pe 17 mai 2023 la Filarmonica Banatul, în cadrul Timișoara Capitală Europeană a Culturii, a fost ca o gură de aer proaspăt.
De ce spun astfel de lucruri? Pe lângă lucrările cu muzică nouă (majoritatea fiind semnate de compozitori contemporani), concertul a îmbrăcat și o nouă ,,formă de prezentare pe scenă’’ – muzicienii au stat în picioare ori s-au mișcat pe scenă (pe alocuri, aveai impresia că e un performance/ happening) iar prezența dirijorului (în sensul său clasic), a suferit modificări. Rolul dirijorului a fost preluat, pe rând, cu gestică și mimică discrete, fie de violonistul Daniel Rowland (care a fost și solist), fie de prim-violonistul orchestrei.
În plus, concertul a îmbrăcat numeroase semnificații, pe mai multe paliere – plecând de la selecția de partituri, dispunerea pe scenă, lipsa dirijorului etc. despre care voi povesti în cele ce urmează.
Ce înseamnă EUYO – Orchestra de Tineret a Uniunii Europene?
EUYO (The European Union Youth Orchestra) a fost înființată în anul 1976 și reunește tineri muzicieni talentați din toate cele 27 state membre ale Uniunii Europene (cel puțin un muzician din fiecare țară), cu vârste între 16 și 26 ani, sub conducerea unor dirijori renumiți. Dirijorul Vasily Petrenko (pe care l-am văzut de atâtea ori pe scena Festivalului Internațional George Enescu) este Chief Conductor EUYO, din anul 2015. Pe lângă excelența la nivel artistic și rolul său de ambasador cultural al Uniunii Europene, misiunea orchestrei este una mai amplă, purtând mesaje într-o strânsă conexiune cu ce se întâmplă la nivelul societății (de la valori umane, inovație, sustenabilitate, la probleme cu care ne confruntăm etc.).
Personal, nu am avut ocazia să ascultat live această orchestră – din ce am citit, EUYO a concertat în București în 2018, într-un concert organizat de ICR la Ateneul Român. Iar prezența pe o scenă din Timișoara a EUYO este o premieră.
Paranteză: pe plan local, există o soră mai mică, mai tânără, Orchestra Română de Tineret, pe care am avut ocazia să o ascult în București în câteva rânduri.
Turneul de primăvară al EUYO. Orchestra de tineret a Uniunii Europene se află într-un turneu „Earth 4 all”, care a început pe 15 mai în Polonia. În acest turneu, muzicienii ajung în șase orașe din Europa, continuând cu tările Serbia, Macedonia de Nord, Kosovo şi Grecia.
Turneul EUYO este și un fel de declarație/ ,,Statement’’ sau un îndemn la reflexie dar și ,,call to action’’. Conectat la prezet, turneul și-a propus să reflecte concepte precum democrația și sustenabilitatea și stă totodată sub semnul „Earth 4 all” – care este o inițiativă internațională pentru accelerarea ideii de schimbare la nivelul sistemelor, acțiuni pe care umanitatea ar trebui să le întreprindă, pentru un viitor echitabil pe planetă și pentru evitarea unei catastrofe sociale și ecologice (așa cum rezultă din niște studii și analize științifice).
Până și felul în care au ales să se deplaseze de la un concert la altul este în linie cu aceleași principii: orchestra folosește exclusiv transportul terestru, pe șosele, ținând cont de faptul că transportul aerian este unul dintre marii poluatori de mediu.
La fel, orașele pe care le-au ales pentru acest turneu au semnificații istorice sau europene – Timișoara fiind locul unde a luat naștere sâmburele democrației, prin izbucnirea revoluției din 1989, fiind totodată azi un simbol al culturii, oraș Capitală Europeană a Culturii.
Mai multe detalii despre turneu, puteți citi aici Euyo.eu.
Program. Concertul a început cu o compoziție clasică de J.S. Bach – Ofranda muzicală: Ricercar a 6, BWV 1079 – poziționarea muzicienilor în spațiu a fost una aleatoare, instrumentele fiind amestecate (fără să păstreze așezarea clasică, grupare pe partide de instrumente). În plus, majoritatea instrumentiștilor stăteau în picioare (pentru instrumentele care ,,permit’’ acest lucru, viori, viole).
A urmat piesa Cortege – semnată de compozitorul britanic contemporan Harrison Birtwistle. Toți muzicienii au stat pe scaune, în semicerc, urmând ca fiecare instrument să iasă în fața scenei interpretând un solo dramatic și se întoarcea apoi în acompaniament. Muzicienii și-au schimbat de fiecare dată locul pe scaun, făcând un fel de ștafetă între locuri.
Prin adăugarea acestui plan al mișcării și dispunerii în spațiu – cele două lucrări au oglindit într-un mod metaforic și ideea de șanse egale pentru fiecare, ,,equal voices’’, ,,music for everyone’’ precum în democrație.
A treia lucrare din program a adus pe scenă și câțiva tineri studenți de la Universitatea de Muzică din Timişoara, alături de membri Orchestrei Europene de Tineret: Terry Riley – In C . În această piesă toți muzicienii (excepție cei care cântă la contrabas și violoncel) s-au mișcat într-un mod aleator pe întreaga scenă, interpretând cele 53 de celule ritmico-muzicale scrise de compozitorul Therry Riley (afișate și pe un ecran de proiecție, în spatele scenei, fără să fie alte marcaje în partitură). S-a creat o sonoritate cu o creștere continua, într-un fel de acumulare progresivă.
La fel, o partitură ce poate sugera o comparație cu elementele democrației unde există reguli (temele/ celulele ritmico-muzicale) dar fiecare se exprimă în felul și ritmul său.
Partea a doua a concertului a adus în prim-plan, într-un mod creativ, ideea de sustenabilitate și totodată un semnal de alarmă pentru grija și respectul pe care ar trebui să le avem față de natură.
Plecând de la realitatea din acele vremuri, în anul 1725, în urmă cu aproximativ 300 ani, Antonio Vivaldi a compus lucrarea ,,Anotimpurile’’, inspirat de natură. EUYO ne îndeamnă să ne punem o întrebare: oare cum ar suna Anotimpurile dacă Vivaldi ar compune în anul 2050?
Lucrarea muzicală trage un semnal de alarmă în legătură cu schimbările ireversibile care se întâmplă și modificările pe care oamenii de știință le prezic apropos de climă și mediu.
,,The [uncertain] Four Seasons’’ este o compoziție algoritm plecând de la lucrarea lui Vivaldi scrisă de compozitori, muzicieni, oameni de știință, folosind predicțiile pentru 2050.
La conferința COP26, pe 5 noiembrie 2021, lucrarea The [uncertain] Four Seasons a fost intepretată de 14 orchestre pe 6 continente (jumătate dintre acestea fiind orchestre de tineret) – un semnal de alarmă pentru acțiunile pe care liderii ar trebui să la ia, ca să nu ajungem la schimbările irevesibile climatice, după 2030. Mai multe detalii: https://the-uncertain-four-seasons.info/
Tinerii muzicieni ,,au vibrat” în același timp cu muzica și au umplut, la propriu, scena de la Filarmonica Banatul.
Cele patru anotimpuri incerte, semnate de compozitoarea italiană Carmen Fizzarotti, bazate pe un algoritm, ne arată cum ar putea arăta schimbările climaterice pentru orice loc de pe planetă, inclusiv pentru Timișoara (partea a treia, ,,Autumn Falls in Timişoara’’), dacă nu luăm măsuri ferm și cât mai curând. Fragmentele melodice frumoase din concertul lui Vivaldi se distorsionează, se pierd în noian de sunete, într-un mod creativ, fascinant. Ici-colo, pierzi și regăsești fragmente muzicale dintr-o lume frumoasă cunoscută, care alternează cu o șume sonoră nouă, bazată pe armonii și cadențe atonale.
Un concert proaspăt care a surprins la fiecare minut, cu fiecare lucrare aleasă, cu intrarea fiecărui membru al orchestrei – într-un melanj dintre vechi și nou, cu semne de întrebare, povești și provocări, cu emoții și trăire, oglindind lumea în care trăim.
Concertul s-a încheiat cu un bis/ Encore, cum e tradiția Orchestrei Europene de Tineret – cu o melodie reprezentativă țării care deține președinția Uniunii Europene anul acesta, Suedia.
Declarații după concert
După concert, alături de câțiva jurnaliști români și străini, am avut privilegiul să stăm de vorbă cu Daniel Rowland (Director/ Solist vioară) și Marshall Marcus (Secretar General EUYO).
Marshall Marcus a vorbit despre rolul dirijorului în orchestră, care nu a fost unul în modul tradițional, de lider ca individ (cu personalitate, care controlează, comandă, în sens ierarhic etc.), ci văzut într-un sens mai larg, ca fenomen colectiv, ilustrat mai bine de principiul ,,shared leadership’’. Este o provocare să conduci un ansamblu (asemănat unui stol de păsări), un echilibru dintre când intervii și când oferi libertate indivizilor din grup.
Daniel Rowland a continuat ideea despre noul tip de leadearship, punând în opoziție cu ce se întâmplă când personalitatea/ ego-ul iese în evidență (vedem exemple și în societate). Cheia dirijorului ar fi:
,,este vorba despre momentele în care știi când să conduci, când să asculți, să strigi, când să șoptești etc. așa se întâmplă și în democrație dar și în muzică și în dragoste, în orice.’’
Daniel Rowland se află pentru a doua oară în Timișoara (a fost prezent și la Festivalul Sonoro) și pentru aproximativ a cincisprezecea oară în România, a susținut concerte în mai multe orașe, de-a lungul timpului. Rowland ne-a împărtășit că vede țara noastră precum o ,,Italie a sud-estului Europei’’ și a declarat că adoră muzica lui Enescu și ce a reprezentat din punct de vedere uman marele muzician, pe lângă talentul și generozitatea sa. ,,Prin Enescu m-am îndrăgostit de România.’’
Marshall Marcus, un citat aproximativ:
<<Cred că toți muzicienii sunt prieteni cu România. Există un fel de naturalețe a spiritului muzical, specific românilor. Poți veadea asta la românii care cântă în orchestra EUYO. Poți să înveți ceea ce înveți (la școală, cursuri etc.) ,,But you can’t learn your heart’’ Și nu am întâlnit până acum un român care să nu cânte ,,cu inima’’. >>
Reprezentanții orchestrei au spus că anul acesta se află un singur român în EUYO, în alți ani au fost și doi-trei muzicieni în orchestră. O violonistă din orchestră care reprezintă Italia, este de origine din Republica Moldova (Cristina Cazac). Cum am observat și pe site-ul orchestrei, este o reprezentată la vioara a doua de origine româno-cipriotă (Annisia Iacovou).
17 mai 2023 | Filarmonica Banatul Timişoara
Daniel Rowland Director/Violin
European Union Youth Orchestra
alături de studenți de la Universitatea de Muzică Timişoara
Program:
J.S. Bach – Ricercar a 6 the musical offering BWV 1079
Sir Harrison Birtwistle – Cortege
Terry Riley – In C
Antonio Vivaldi / Carmen Fizzarotti / AKQA / JVM / Hugh Crosthwaite The [Uncertain] Four Seasons:
I. Multiple Horizons in Spring Gardens – Lusławice
II. Rising Summer, Resilient Thessaloniki
III. Autumn Falls in Timişoara
IV. Harsh, Dry Winter – Skopje.
Las și un PS de final, o strângere de inimă. Mi-ar fi plăcut să văd mai mulți spectatori la concert și o sală unde renovarea să se fi întâmplat mai recent, cu un ochi proaspăt de designer implicat în proiect.
Credit foto: Filarmonica Banatul Timișoara
Credit video: De-Corina Blog
Poate te interesează și: +10 atracții culturale, Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023