„Avioane de hârtie” sau pierduți în adolescență
Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru a găzduit sâmbătă, 7 iulie 2018, la UNATC – sala Atelier, spectacolul „Avioane de hârtie” al Universitatății Lucian Blaga din Sibiu, departamentul de Artă Teatrală. Spectacolul are la bază piesa „Avioane de hârtie” scrisă de dramaturgul Elise Wilk (de origine brașoveană), un text distins cu marele premiu la Concursul Naţional de Dramaturgie (în anul 2015).
Trupa de tineri actori de la Sibiu face o incursiune în universul adolescenței, surprinzând latura dramatică și tristă a acesteia, la fel cum au făcut și colegii lor francezi, pe un alt palier însă, în cea de-a doua zi de festival (La Cité – Théâtre Caen în spectacolul ”A.D.N”).
„Avioane de hârtie” conturează perioada adolescenței cu frânturi din viața copiilor, fiecare cu personalitatea și visurile sale, într-un anumit context social.
Textul pune accent pe situația lor ‘’de acasă’’ și repercursiunile ce izvorăsc de aici (fiecare poartă un secret, o tragedie în familie) dar aduce în scenă și gândurile și trăirile fiecăruia (firești perioadei frumoase pe care o trăiesc) alături de comportamentul și rolul fiecăruia ‘’în gașcă‘’.
Imaginile copilăriei și adolescenței se creează vizual, cu parfum de trăire personală și emoție: o coroană de regină făcută din staniol de ciocolată, lista de băieți cu care s-a pupat, jurnalul cu mărturisirile cele mai intime, perdeaua pusă pe cap cu gândul la viitoarea mireasă, frica de aspiratorul care poate înghiți oameni, posterul lipit pe perete – cu Alain Delon sau Rihanna.
Adolescenții provin din familii destrămate, majoritatea părinților fiind la muncă în Italia: unul este crescut cu greu de unchi (din Italia mama nu trimite suficienți bani), o fetiță crește cu sora mai mare (iubitul sorei abuzează fetița), altul e crescut de bunică (care are probleme de sănătate, vede ’’omuleți cu pălărie’’). Problemele din familii se răsfrâng și asupra comportamentelor copiilor iar tinerii actori încearcă să surprindă aceste detalii.
Adolescenții devin violenți sau din contră, retrași și timizi. Asistăm la mostre de hărțuire între copii cu pedepse dure: ‘’cel slab’’ din gașcă este obligat să intre în tomberonul de gunoi, e forțat să mănânce sau să bea lucruri necomestibile și nocive, i se fură geaca sau sandviciurile, trebuie să plătească permanent sau să își negocieze libertatea dând în schimb lucruri personale. Majoritatea întâmplărilor se desfășoară lângă locul de joacă, cu platformă de role și skateboard, sau în preajma școlii (spre exemplu, în toaletă, unde se ascunde ca să mănânce).
Anumite fapte sau întâmplări din viața copiilor capătă în imaginația lor dimensiuni astronomice: povara de a fi prea grasă este copleșitoare, jurnalul citit cu voce tare între colegi face ca fetița să nu iesă din casă trei săptămâni.
Mintea de copil încearcă să decodifice întâmplările și să facă față situațiilor din viața de familie sau alături de copiii de vârsta lor. Textul surpinde tragediile acestor copii și cum încearcă ei să facă față, în singurătate, situațiilor și poveștilor dure ce vin înspre ei.
Spectacolul, prin trupa de actori tineri de la Sibiu, face o radiografie a societății în care trăim (în încremenire, cu tristețe). Copiii, cu neliniștile specifice vârstei, adaugă și problemele unei societăți mutilate (părinți plecați la muncă în străinătate, care nu au suficient timp să le ofere sprijin) iar manifestările lor (de cele mai multe ori, cu violență) zguduie prezentul. Un spectacol ce îngroașă tușele de negru, astfel încât contrastele adolescenței contemporane se conturează pregnant iar gustul amar persistă.
– – – – – –
Distribuție: Alexandra Spătărelu/Alexandra Mihalache, Alexandra Gavrilov/Mădălina Ivașcu, Simona Negrilă/Alis Nină, Radu Carp/Alin Turcu, Andrei Gîlcescu, Mihai Rădulea/Vlad Rădulea
Regizor: Eugen Gyemant
Scenografie: Sabina și Bianca Veșteman
Asistent regie/ sufleor: Corina Predescu
Co-producător: Teatrul Național „Radu Stanca
Alţii: Video design: Costin Chesnoiu
Manager: Luminița Bîrsan.
Elise Wilk, absolventă a Facultatății de Jurnalism, cu un masterat în literatură şi comunicare şi unul în scriere dramatică, este unul dintre dramaturgii români foarte bine cotați la nivel internațional, cu numeroase recunoașteri.
Elise Wilk este unul dintre cei 10 dramaturgi români selectaţi în programul „Fabulamundi. Playwriting Europe”, a câștigat Premiul Ambasadei Irlandei pentru cel mai bun text montat în stagiunea 2012-2013 (Pisica verde) și a fost selectată în Forumului Tinerilor Autori Europeni din cadrul Bienalei de Teatru de la Wiesbaden, Germania. În 2015, s-a aflat printre cei 4 dramaturgi selectaţi în programul Hot Ink la Teatrul Lark din New York și, în acelaşi an, textul ei „Avioane de hârtie” a câştigat Concursul Naţional de Dramaturgie din România.
Acest material a apărut prima dată aici pe site-ul Festivalului Internațional al Școlilor de Teatru aici: